A kutatás mindeddig abból indult ki, hogy Pausaniasnak
a templom keleti oromcsoportjáról adott leírása
tartalmazhat ugyan kisebb hibákat, de, akárcsak a
nyugati oldal vagy a metopék esetében, itt is alapvetően
helyes információt szolgáltat a szoborcsoport
témájára vonatkozóan. Ez azonban kétségtelenül
nem több feltevésnél, amelynek helytállósága
nem tekinthető eleve kétségbevonthatatlannak,
hiszen Pausanias is csak ember volt, és így akár
tévedhetett is. Sőt, mint ez bizonyos esetekben egyértelmű,
olykor valóban tévedett is. Pausanias az oromcsoporton
található valamennyi alakot megemlíti, de nyilvánvalóan
nem azonosítja mindet helyesen. A két fogat mögött
található 2-2, Pausanias által lovászoknak
nevezett alak közül az egyik (N) életkoránál,
viseleténél fogva biztosan nem lovász, a fogatok
előtti, kocsihajtóként megjelölt alakok
közül az egyik (O) biztosan nőalak, a másik
(B) is pusztán lovászfiú. A tévedések
két okra vezethetők vissza. Egyrészt a magasan,
a nézőtől viszonylag nagy távolságra
elhelyezett szobrok esetében a kevésbé feltűnő
részletek elsikkadhattak (ez történhetett az O alak esetében, hiszen itt a tévedés
magyarázható azzal, hogy a lány ruhája
messziről nézve hasonlít egy kocsihajtó
ruhájára), a többi esetben lehet, hogy az az
ok, hogy mivel jelentéktelen mellékszereplőknek
gondolták ezeket az alakokat, nem is szenteltek túlságosan
nagy figyelmet a pontos azonosításuknak. Akármi
okozta is a tévedést, az tény, hogy a fennmaradt
töredékek nem igazolják egyértelműen
a Pausanias által megörökített interpretációt,
azaz, hogy az oromcsoport Pelops és Oinomaos kocsiversenyének
előkészületeit ábrázolja, sőt
számos ponton ellentmondani látszanak annak. Ráadásul
ellentétben a tudományban általánosan
osztott felfogással ezek a tévedések összességükben
egyáltalán nem elhanyagolhatók vagy mellékesek:
az alakok vitatott elrendezésétől függetlenül
ikonográfiai nehézségek adódnak a kocsihajtóknak
és a lovászoknak nevezett alakokkal, de még
a főszereplőkkel kapcsolatban is. Az oromcsoport G alakját Pausanias leírásának (V 10)
nyomán, felfedezésének pillanatától
kezdve mind a mai napig Pelopsszal azonosítják, de
mint erre C. Robert 1919-ben már rámutatott,1 ez az azonosítás nem feltétlenül helytálló:
a G alak ugyanis sisakot, vértet és pajzsot
visel, pedig Pelops valamennyi fennmaradt ábrázoláson
vagy mezítelen, vagy könnyű köpenyt, esetleg
gazdagon díszített keleti öltözéket
visel. Pajzsot, sisakot vagy vértet sohasem látunk
rajta, ezt a hármat együttesen pedig még kevésbé,
hiszen ez a történet logikájának is ellentmondana:
Pelops ugyanis maga hajtotta a kocsiját, és ebben
csak akadályozta volna a nehéz felszerelés.
Egyedül a kezében tartott lándzsa jelenik meg
más ábrázolásain is.2 Elképzelhető lenne ennek ellenére, hogy a Zeus-templom
oromcsoportján mégis teljes fegyverzetben akarták
volna Pelopsot ábrázolni? Elvileg ez a lehetőség,
pusztán a hiányzó bizonyítékok
miatt nem zárható ki, de a kérdés mindenképpen
alaposabb vizsgálatot igényel, és nem lehet
minden további indoklás nélkül helytállónak
tartani Pausanias idevágó kijelentését,
hiszen nem ez az egyetlen olyan kijelentése az oromcsoporttal
kapcsolatban, amely nyilvánvalóan téves.
A Pelopsnak nevezett alak imént említett furcsaságai
mellett ugyanis az idősebb, szakállas alak (I)
is egészen szokatlan, ha Oinomaos egyéb ábrázolásaival
vetjük össze: ez az alak ugyanis a lándzsája
és sisakja mellett pusztán egy köpenyt visel,
de ez a ruhadarab szinte egész testét mezítelenül
hagyja, Oinomaos a ránkmaradt vázaképeken azonban
sohasem meztelen, hanem általában páncélt,
sisakot és olykor pajzsot visel. Ebből az oromcsoporton
csak a sisak látható.3 Ezek után az egész kompozícióból
szinte már csak a lovasfogatok tűnnek a kocsiverseny
előkészületeiről szóló magyarázatot
alátámasztó elemnek. Ez is megrendülni
látszik azonban, ha meggondoljuk, hogy az oromcsoporton csődörökből
álló négyesfogatok láthatók,
Oinomaos kocsijáról pedig a hagyomány egyértelműen
tudni vélte, hogy két kanca volt eléje fogva.4 A kutatók mégis nemcsak hogy minden indoklás
nélkül helytállónak fogadták és
fogadják el a leírásnak az oromcsoport témájára
vonatkozó kijelentését, hanem a több mint
száz év során felmerült valamennyi rekonstrukciós
és értelmezési kísérletnek is
ez a kijelentés képezi a külön bizonyításra
nem is szoruló, nemcsak helyesnek, hanem egyenesen sziklaszilárdnak
tekintett kiindulópontját. Ez az eljárás
azonban a leírásban fellelhető tagadhatatlan
tévedések megléte miatt módszertanilag
egyáltalán nem tekinthető kifogástalannak.
Sőt, a nőalakok hajviseletének vizsgálata
egyértelműen bizonyítja, hogy a Pausanias által
megörökített interpretáció alapvetően
téves. Az a feltűnően rövid, dísztelen
apródfrizura, amely a K alakot jellemzi, csak nagyon
kevés, jól körülhatárolható
esetben, mégpedig életkortól függetlenül
szolgálólányok, hetairák és
siratónők, azaz mindenféle alacsony társadalmi
helyzetű személy jellegzetes hajviseleteként
fordul elő a korabeli vázafestészetben és
szobrászatban, és ez egyértelműen kizárja
annak lehetőségét, hogy ez az alak akár
a királylányt, Hippodameiát, akár a
királynét, Steropét ábrázolhassa.5 Ezt a tényt pedig meggyőződésem szerint
több mint egy évszázadon át pusztán
azért nem vette észre senki sem, mert a pausaniasi
leírásnak köszönhetően
mindenki szilárdan meg volt győződve arról,
hogy a nőalaknak vagy Hippodameiát vagy Steropét
kell ábrázolnia. Ezért gondolom úgy,
hogy a szöveg fennmaradása jelen esetben inkább
szerencsétlen, mint szerencsés véletlennek
tekinthető, hiszen a ránkmaradt leírás
a kutatók szemét elhomályosította, és
a kutatást nem előre vitte, hanem alapvetően
helytelen irányba terelte.
Rögtön felmerülhet azonban a kérdés,
hogy vajon mi lehet az oka egy ilyen alapvető tévedésnek
az egyébként általában megbízható
Pausanias esetében.
Ezen kérdés megválaszolásához
érdemes az útleírónak Olympiával
kapcsolatos egyéb tévedéseit is szemügyre
venni. Ezekből ugyanis látszik, hogy Pausanias sok
esetben elfogultnak tűnik Élis iránt. Egészen
egyértelmű ez a Leónidaion esetében (V
15,2), amelyet a fennmaradt építési felirat
tanúsága szerint nem egy élisi, hanem egy naxosi
Leónidas építtetett, Pausanias mégis
egyértelműen állítja, hogy az épületet
a helybeli (ti. éliszi) Leónidasz építette. Hasonló torzítás merülhet fel a Zeus-templom
építészének, a Pausanias által
(V 10,3) élisinek mondott Libónnak az esetében
is. Libónt egyébként egyetlen más antik
forrás sem említi, és Élisben nem voltak
az archaikus korban olyan építkezések, ahol
egy építész megszerezhette volna a hatalmas
templom építkezéseihez szükséges
tapasztalatokat. Ha csakugyan igaz, hogy élisi volt, akkor
valószínűleg arról lehetett szó,
hogy idegen származású volt, de utólag
élisi polgárjoggal tüntették ki. Pausaniasnak
a templomépítkezés anyagi forrásaira
vonatkozó kijelentése, amely szerint a templomot és
a kultuszszobrot is a pisaiak felett aratott zsákmányból
építették volna fel (V 10,2), szintén
minden alapot nélkülöz, és valószínűleg
az élisiek koholmánya, amellyel saját dicsőségüket
kívánták kiemelni. Pausaniasnak az olympiai
játékok történetéről adott,
rövid összefoglalása is erősen Élis-barát
felfogást tükröz, hiszen az olympiai versenyek
történetével kapcsolatos többi ókori
forrás sokkal több versenyjáték megrendezését
vitatja el az élisiektől.6
Pausanias ezen tévedéseinek legkézenfekvőbb
magyarázata az őt tájékoztató,
Élis iránt elfogult és szenzációhajhász
idegenvezetők kijelentéseiben kereshető. Hogy
itt bizonyára nem Pausanias saját tévedéseiről
van szó, azt jól mutatja a Leónidaion már
említett építési felirata, amelyen a
naxosi szót egy átépítés
során finom habarcsréteggel vonták be, tehát
Pausanias aligha olvashatta. A Zeus-templom keleti oromcsoportja
esetében is egészen egyértelmű, hogy
Pausanias a helyi idegenvezetőktől szerzi a szoborcsoport
részleteire vonatkozó, és mint fentebb láttuk,
alapvetően téves információit, hiszen
Pelops kocsihajtójáról a következőket
mondja: a troizéni hagyomány szerint Pelopsz kocsihajtójának
Szphairosz volt a neve, az olympiai idegenvezető szerint
azonban Killasznak hívták. Az igazság valójában
az, hogy a lovasfogat előtt térdelő alak, amelyet
Pausanias az idegenvezetők állítására
támaszkodva Pelops kocsihajtójának nevez, és
csak a megnevezésében bizonytalankodik, valójában
egy szolgálólány, akinek öltözéke
megfelelő távolságból nézve valóban
hasonlít egy kocsihajtóéra. Pelopsnak a ránk
maradt ábrázolások és leírások
egybehangzó tanúsága szerint egyébként
sem volt és nem is lehetett kocsihajtója az Oinomaos
elleni kocsiverseny során. Egy kocsin ugyanis csak két
személy fért el, a hajtó és utasa, Pelops
azonban maga hajtotta a kocsiját, utasa pedig Hippodameia
volt; egy kocsihajtó ábrázolása tehát
nem egyszerűen csak fölösleges, hanem meglehetősen
képtelen ötlet lett volna. Pausanias azonban, aki egyébként
is igen fogékony lehetett mindenféle Pelopsszal kapcsolatos
hírre, hiszen szűkebb lakóhelyének egy
régi ismerősét látta benne (lásd
V 13,7), ezt nem vette észre, és gondolatai az idegenvezetők
által kijelölt vakvágányon haladtak tovább.
Pausaniast vakon követve pedig ugyanígy járt
a modern kutatás is, és a téves kiindulási
pontnak köszönhetően egészen különös,
egymásnak gyakran gyökeresen ellentmondó rekonstrukciós
javaslatok és értelmezési kísérletek
születtek.
Amennyiben ez igaz, és az olympiai idegenvezetőknek
Pausaniast és a modern kutatókat is sikerült
alaposan félrevezetniük, úgy ezt csak az tette
lehetővé, hogy az ábrázolt téma
önmagában igen nehezen ismerhető fel, és
a kocsiverseny előkészületeiről szóló
magyarázat első ránézésre valóban
elfogadhatónak tűnik. Pelops kiemelt olympiai tisztelete
és a mítosz szoros kapcsolata az olympiai játékokkal
eleve minden kétséget eloszlatott az értelmezés
helyességével kapcsolatban, hiszen természetesnek
tűnt mind Pausanias, mind pedig a modern kutatás számára,
hogy a leghíresebb helyi hérós mítoszát
választották ki arra a célra, hogy a templom
főhomlokzatát díszítse. Pedig elképzelhető
az is, hogy a templom oromzatán ábrázolt, meglehetősen
statikus kompozícióval a szoborcsoport készítője
eredetileg valami mást akart ábrázolni, egészen
egyértelmű attribútumok és névfeliratok
hiányában azonban az oromcsoport később
lokálpatrióta értelmezést nyerhetett
bármikor, amikor az eredetileg ábrázolni kívánt
téma már feledésbe merült vagy aktualitását
vesztette. Ebben az esetben is egészen természetes,
hogy az átértelmezés során a leghíresebb
helyi hérós mítoszának egy jelenetét
erőltették rá az évszázadokkal
korábbi ábrázolásra.7
Ráadásul az Altis területén található
műemlékek ilyesfajta lokálpatrióta átértelmezése
nem pusztán elvi lehetőség, hanem olyannyira
szembeszökő jelenség volt, hogy egy esetben már
Pausaniasnak magának is feltűnt (V 18,6):
A láda harmadik sávjában harci jelenetek
láthatók. Legtöbb gyalogosokat ábrázol,
de vannak kettősfogatot hajtó katonák is. A
katonákról azt is gondolhatjuk, hogy harcba vonulnak,
de azt is, hogy azért közelednek egymáshoz, hogy
egymást felismerve üdvözöljék, és
ez a kettősség megtalálható az idegenvezetők
magyarázataiban is. Egyesek azt mondják, hogy ez a
dombormű az Oxülosz vezetése alatt álló
aitóliaiakat, illetve a régi éliszieket ábrázolja,
s azért közelednek egymás felé, hogy megemlékezzenek
közös származásukról, s kölcsönösen
tanúbizonyságot tegyenek egymás iránti
jóindulatukról. Mások szerint viszont itt harcba
vonuló seregeket látunk, mégpedig a pülosziakat
és az arkadiaiakat, akik Pheia városánál,
az Iardanosz folyónál ütköztek meg.
A Kypselos-láda harmadik sorában látható
jelenetre vonatkozóan tehát a helyi idegenvezetők
két teljesen ellentétes magyarázattal is szolgáltak,
és e két magyarázatnak mindössze az volt
az egyetlen közös eleme, hogy a jelenetet Olympia mitikus
őstörténetének egy epizódjaként
értelmezték. Pausanias teljes joggal mutatott rá,
hogy egyik elképzelés sem tekinthető valószínűnek.
Lokálpatrióta átértelmezésre
szobrászati alkotások esetében Olympián
kívül is több példát lehet találni
Pausanias művében,8és
az esetek többségében Pausaniasnak nem tűnt
fel a helybeliek állításának képtelensége.
Abból tehát, hogy Pausanias elfogad egy helyi magyarázatot,
még nem következik, hogy az teljességgel helytálló
is lenne. Így az olympiai Zeus-templom keleti oromcsoportja
esetében sem zárható ki, sőt az Olympiában
tapasztalható, és eléggé gyakorinak
mondható élisi torzításokat szem előtt
tartva meglehetősen valószínűnek tekinthető,
hogy a pausaniasi leírás valójában nem
az ábrázolás eredeti témáját,
hanem egy későbbi félreértést
vagy még inkább szándékos élisi
átértelmezést örökít meg.
Ennek az átértelmezésnek még az időpontja
is nagy valószínűséggel megállapítható,
hiszen láthatóan az volt a célja, hogy Pisa
és Élis ellentétét és Pelopsnak,
az élisiek legnagyobb hérósának (V 13,1)
a győzelmét hirdesse egy pisai uralkodó, Oinomaos
felett. Egy ilyen Pisa-Élis ellentét a templom építésének
idején nem bizonyítható, és mint fentebb
említettem, Pausaniasnak az a kijelentése, miszerint
a templomot az élisiek a pisai zsákmányból
építették, saját kijelentéseivel
és egyéb forrásokkal összevetve is felettébb
valószínűtlenül hangzik. Pisát Kr.
e. 570 táján pusztították el, és
Kr. e. 365-ig semmit sem tudunk róla. A város ekkor
is csak az arkadiaiaknak köszönhette, hogy rövid
időre magához ragadhatta az olympiai játékok
megrendezésének jogát. 363-ra Élis ismét
ura lett a helyzetnek, és békére kényszerítve
az arkadiaiakat, a 364. évi olympiai játékokat
érvénytelennek nyilvánította.9 Ebben az időben egy 373-ban bekövetkezett hatalmas földrengés
következményeként a Zeus-templom bizonyára
komoly károkat szenvedett, és az ásatási
eredmények tanúsága szerint a templom keleti
homlokzatát egészen a talapzatig lebontották,
majd újjáépítették. Tehát
az oromcsoport szobrait is le kellett hogy emeljék a helyükről,
és így ezek ismét az érdeklődés
középpontjába kerülhettek. A G alakról
az 5. század folyamán ráerősített
páncélt eltávolítva lehetőség
nyílt a szoborcsoport átértelmezésére,
amely az aktuális politika szándékainak engedelmeskedve
immár az élisi Pelops és a pisai Oinomaos kocsiversenyének
előkészületeit ábrázolta. Ezt az
értelmezést örökítette meg számunkra
Pausanias, de nem ez volt az ábrázolás eredeti
témája.
Ahhoz, hogy ezt megtalálhassuk, röviden állást
kell foglalnom az oromcsoport rekonstukciójával kapcsolatban.
Erre már csak azért is szükség van, mert
a középső alakok elrendezésének
természetesen fontos szerepe van a szoborcsoport megértésében,
másrészt pedig számtalan, egymásnak
olykor gyökeresen ellentmondó elképzelés
látott napvilágot ebben a kérdésben.
Ennek ellenére azt gondolom, hogy a középső
alakok elrendezésének kérdése megnyugtatóan
tisztázható, mégpedig a szobortöredékek
lelőhelye és fizikai adottságai (méretei,
rögzítésnyomai stb.), valamint Pausanias szövege
alapján. Ezáltal látszólag rögtön
önellentmondásba keveredem, hiszen azt a szöveget
akarom most a rekonstrukciónál támpontul felhasználni,
amelyről épp az imént fejtettem ki, hogy mennyi
hibát tartalmaz, és amelyet éppen ezért
alapvetően elhibázottnak és félrevezetőnek
tartok. Ez azonban nem így van, és nem szeretném,
ha bárkinek az a benyomása támadna, hogy Pausanias
szavahihetőségét akarom kétségbe
vonni. Õ valóban azt írja le, amit látott
és hallott, és a szövegben csak az értelmezés
a hibás, maga a leírás egy őszinte és
megbízható szem- és fültanú beszámolója,
amelyen látszik, hogy szerzője jelen esetben nemcsak
hogy teljességre törekedett, hanem még bizonyos
részletekre is gondot fordított, sőt el is
gondolkozott azon, amit látott és hallott; kijelentései
éppen ezért tartalmazhatnak a rekonstrukciónál
felhasználható elemeket. A legfontosabb ezek közül
épp az alakok elhelyezkedésére vonatkozik,
amelyet azonban a kutatásban inkább bizonytalansági
tényezőként, mint biztos kiindulási
alapként tartanak számon, hiszen ezt minden kutató
a saját szája ízének, azaz a saját
rekonstrukciójának megfelelően magyarázza.
A Zeustól balra, illetve jobbra kifejezésekről
van szó, amelyeknél a problémát az jelenti,
hogy ezek az iránymegjelölések az oromcsoport
közepén álló Zeusz-szobor szempontjából
vagy a templom előtt álló néző
szempontjából értendők-e. A kérdést
sokan, sokféle szempontból vizsgálták
és mindkét álláspont mellett és
ellen is hozhatók fel bizonyos érvek. Ennek következtében
újabban a kutatás bizonyos rezignációval
beletörődni látszik abba, hogy a kérdés
teljes biztonsággal nem dönthető el, mindamellett
valószínűbbnek szokták tartani e kifejezéseknek
a feltételezett néző szempontjából
történő értelmezését. Épületek
esetében valóban ezt az eljárást követi
az útleíró, de szobrok esetében épp
az ellenkezőt, és szoborcsoportról lévén
szó, nagyon is elképzelhető, hogy jelen esetben
is ezt a megoldást választotta. A legbiztosabb az
lenne, ha az olympiai Zeus-templommal kapcsolatban rendelkeznénk
hasonló helymegjelölésekkel, amelyek esetében
a kérdés egyértelműen eldönthető
lenne. Véleményem szerint találhatunk egy ilyen
kiindulópontot Pausanias szövegében, a szöveghelyet
azonban mindeddig mégsem méltatták kellő
figyelemre: A nagy szentély bal oldalán állnak
Miküthosz egyéb ajándékai: Koré,
Démétér leánya, Aphrodité, Ganümédész
és Artemisz, a költők közül Homérosz
és Hésziodosz, majd megint istenek következnek:
Aszklépiosz és Hügieia szobra. 3. Miküthosz
ajándékai között ott van a Verseny (Agón)
is, kezében az ugrósúlyokkal. (V 26,2)
Az ezután következő mondatok alapján (V
27,1) világosnak látszik, hogy Mikythos fogadalmi
ajándékai a templom északi oldala és
a Pelopion között helyezkedtek el, sőt, méreteinél
fogva a hozzá tartozó talapzatot is sikerült
azonosítani és lokalizálni. A szövegkörnyezetből
(V 26,1) egyértelmű, hogy Pausanias a balra
kifejezést a templom keleti homlokzata előtt állva,
keletre tekintve használja, pedig a szóban forgó
fogadalmi ajándékok ebben az esetben számára
a templomnak nem a bal, hanem a jobb oldalán álltak.
Ennek alapján az tűnik a legvalószínűbbnek,
hogy a templomnak (akárcsak egy folyónak) meghatározott,
és a néző pozíciójától
független jobb- és bal oldala volt, amely a pronaoshoz és opisthodomoshoz hasonlóan a templomban trónoló
istenség szempontjából volt értendő.
Így már tökéletesen érthető
az oromcsoport leírásában tapasztalható
látszólagos következetlenség: a Zeus
jobbján szó szerinti jelentésében
értendő: az oromcsoport közepén
álló istenség jobbján; a Zeus
szobrától kezdve balra viszont azt jelenti:
az oromcsoport bal oldalán, azaz a néző
szempontjából jobbra.
Pausanias leírásából tehát annyit
mindenképpen biztosra vehetünk feltéve,
hogy a leírás iránymegjelöléseit
helyesen értelmezem , hogy ő maga a középen
álló istenség jobbján (a néző
szempontjából tehát balra) egy idősebb,
szakállas férfit, a másik oldalon pedig egy
ifjút (és ezen alakok mellett természetesen
egy-egy nőalakot) látott. Így a ránk
maradt töredékek előkerülési helyével
sem kerülünk ellentmondásba, hiszen a G alak darabjait a templom homlokzatának északi fele
előtt, az I alak darabjait pedig a déli oldalon
találták meg. E lelőhelyadatoknak a rekonstrukcióra
vonatkozó megbízhatóságát ugyan
többször is kétségbe vonták, de véleményem
szerint megfelelő indokok nélkül. Igaz ugyan,
hogy az oromcsoport töredékei jórészt
középkori házak falaiba építve
kerültek elő, de ez még nem jelenti feltétlenül,
hogy egyúttal messzire vitték volna az egyes töredékeket
onnan, ahová a földrengés során estek.
Abból a megfigyelésből, hogy ez egyes töredékek
esetében előfordult, még nem következik
egyértelműen, hogy valamennyi lelőhelyadat információértékét
el kellene vetni, ez ugyanis túlságosan nagyvonalú
általánosítás lenne. Egyértelmű
ellenérvek felmerüléséig érdemes
elfogadni a lelőhelyadatok nyújtotta segítséget,
más szóval nem azt kell minden egyes esetben bizonyítani,
hogy a lelőhely megbízható információforrás,
hanem azt, hogy nem az. Mivel ilyen bizonyítékokat
az F, G, H, I, K alakok esetében
nem lehet felhozni, és mivel elég furcsa lenne, hogy
az oromcsoportról történt leesésük
után a két fő férfi-alak valamennyi
töredéke a puszta véletlen folytán tökéletesen
helyet cserélt volna, miközben a nőalakok valamennyi
töredéke a helyén maradt volna, a középső
csoport rekonstrukciójára vonatkozóan a lelőhelyadatokat
megbízható információforrásnak
tekintem, és a pausaniasi iránymegjelölések
fentebb vázolt értelmezését alátámasztó
bizonyítéknak tartom.
A középső alakok elrendezése tehát
Pausanias leírása és az ezzel összhangban
álló leletkörülmények alapján
a következőképp alakul: I-H-G. Mivel ebben
az esetben és az oromcsoport sarokfiguráinak esetében
is az tapasztalható, hogy a leletkörülmények
a rekonstukcióhoz megbízható alapot nyújtanak,
és mivel a középső nőalakok felállítására
vonatkozóan ezen az információn kívül
semmiféle objektív érv nem hozható fel,
a középső alakok sorrendje a következőképp
kell alakuljon: K-I-H-G-F. Ez az ún. Studniczka-Buschor
rekonstrukció ellentmond ugyan a mai communis opiniónak,
a fent vázolt tényeknek azonban nem, helyessége
mellett ráadásul még további megfontolások
is szólnak.10
Hogy az ily módon rekonstruált szoborcsoport mit ábrázolt
eredetileg, azt pusztán a ránk maradt töredékek
nyújtotta támpontok alapján kell megkísérelnünk
megválaszolni. Véleményem szerint a következő
jelek alapján juthatunk közelebb az ábrázolt
jelenet felismeréséhez.
A
Studniczka-Buschor-féle rekonstrukció |
|
|
I szája nyitva van. Igaz, hogy ez a korabeli, ún.
szigorú stílus alkotásain viszonylag gyakran
előfordul, a nyitott száj jelen esetben mégis
jelentőséggel bírhat, és beszédként
értelmezhető, mert az oromcsoport többi tagjának
szája, már amennyire ez megítélhető,
nincs nyitva. A középső istenalak (H)
elveszett fejének fordulata a megmaradt nyakcsonk alapján
egyértelműen megállapítható: jobbra
(azaz a néző felől értve balra) fordult,
a beszélő alak felé. Amit a szakállas
férfi mond, az tehát a középen álló
istenségnek is szól (még akkor is, ha feltételezhetjük,
hogy a szereplők számára láthatatlan),
nem csupán a jelenet másik főszereplőjéhez,
a páncélos G alakhoz. A Zeushoz intézett
szavakról pedig feltételezhetjük, hogy egy fohász,
fogadalom vagy eskü szavai lehetnek.
Ezzel összefüggésben nagy jelentősége
van Zeus leeresztett karjainak. Baljában az istenség
egyértelműen villámköteget tartott, míg
jobbjával ruhájának szegélyébe
markol. Ez utóbbi mozdulatot már többféleképp
értelmezték, és annak ellenére, hogy
a mozdulat önmagában semmiféle jelentést
nem hordoz, megkísérelték már Zeus visszafogott
haragjának vagy éppen jóindulatának
megnyilvánulásaként értelmezni. A leeresztett
bal kézben tartott villámköteg sokkal figyelemreméltóbb.
Zeus ugyanis általában magasra emelt jobbjában
szokta tartani a villámköteget. A furcsaságot
jelen esetben azzal igyekeznek magyarázni, hogy Zeus azért
tartja bal kézben a villámokat, mert Oinomaos a balján
áll, és Zeus később Oinomaos házát
villámával fogja elpusztítani. Legalábbis
Oinomaos házának Olympiában látható
maradványai kapcsán ezt a történetet ismerteti
Pausanias. (V 14,7; V 20,68) Az oromcsoporthoz azonban ennek
semmi köze sincs: egyrészt azért, mert az I alak nem Zeus balján, hanem jobbján állt, másrészt
pedig Zeus leeresztett baljában tartott villámával
nem büntet meg senkit. Amikor ugyanis így tartja a villámköteget,
akkor semmi nyoma nincs annak, hogy bárkire haragudna, legkevésbé
arra, aki a villámköteg közelében áll.
Zeus tehát az oromcsoporton sem haragszik egyik résztvevőre
sem, sokkal inkább figyelmesen hallgatja, amir I mond.
Ha esküről van szó, akkor az eskü alighanem
igaz.
G csillogó fegyverzetben (páncél, sisak,
pajzs) áll, a fegyverzet biztosan fontos szerepet tölt
be az ábrázolt jelenetben. F esetében
a szolgálólány, a kéztartás és
a frizura együttesen egy felnőtt gyermekkel rendelkező,
előkelő, aggódó anyára enged
következtetni alighanem a mellette álló G alak édesanyjáról van szó. K esetében a fátylat emelő kézmozdulat
a fiatalos szépséget hivatott kifejezni, ezért
hajviselete alapján, illetve amiatt, hogy nincs mellette
szolgálólány, egy alacsony társadalmi
helyzetű személyre (például hetairára
vagy szolgálólányra) következtethetünk,
aki ennek ellenére főszerephez jut az ábrázolt
jelenetben.
Mindezek alapján, feltételezve, hogy az ábrázolt
mitikus jelenet valahol megtalálható a ránkmaradt
írott forrásokban is, szerintem az a legvalószínűbb,
hogy eredetileg az Ilias egyik leglényegesebb, mégis
szinte sohasem ábrázolt epizódját ábrázolták
az oromcsoporton: Agamemnón és Achilleus kibékülését,
amelyet az eposz 19. éneke ír le részletesen.
A helyszín a görög tábor Trója tövében,
ahol Achilleus a görög sereggyűlés előtt
bejelenti, hogy újra harcba száll a görögök
oldalán, Agamemnón pedig ünnepélyes keretek
közt esküt tesz, és visszaadja Achilleusnak Briséist,
akinek elvesztése oly engesztelhetetlen haragra lobbantotta
a hőst. Az idevágó idézetek11,
azt hiszem, önmagukért beszélnek:
Így esdett; míg szótlanul ott ültek
körülötte
rendben az argosziak, s a királyra figyeltek, amint kell.
Esdeklőn így szólt, fölnézve a
tágterü égre:
Legmagasabb s legfőbb isten, Zeusz tudja először
és Gé és Éeliosz az Erínüszek,
ők, kik a földnek
mélyén büntetik azt, ki csalárdul tette
az esküt:
én sosem illettem Bríszéiszt még a kezemmel,
sem másért, sem azért, hogy nászkerevetre
vezessem:
érintetlenül élt mindvégig sátram
ölében.
És ha az eskü hamis, mindazzal sujtson az isten,
mellyel az eskütevőt, ha csalárdszivü, sujtani
szokta.
[
]ekkor Akhilleusz
fölkelt s harcszerető Argosz seregéhez ekép
szólt:
Zeusz atya, lám, iszonyú átokkal sújtod
az embert:
meglehet, Átreidész sohasem haragítja a lelkem
ennyire keblemben, soha nem hurcolja a lányt el
éntőlem, gonoszul, s tiltó szavam ellen: azonban
Zeusz kívánta, hogy oly sok akháj vesszen bizonyára.
Most lakomára tehát, hogy majd kezdhessük a harcot.
(Devecseri Gábor fordítása)
A jelenetben mindkét főszereplő hangsúlyozottan
Zeushoz fordul, aki természetesen nem haragszik egyik résztvevőre
sem. A nőalakok közül a K jelű Briséis,
ő látható egyelőre még Agamemnón
mellett: fiatal rabnőről lévén szó,
hajviselete teljesen helyénvaló, és mivel szépségét
kell kifejezésre juttatnia, kézmozdulata is teljesen
ideillő, akárcsak Hippodameia esetében lenne.
Helyesen ismerték fel, hogy ő az oromcsoport női
főszereplője, és az antik hagyomány
szerint meglepő módon eredetileg állítólag
őt is Hippodameiának hívták. Ez a névazonosság
nagyban hozzájárulhatott az oromcsoport ókori
átértelmezéséhez, félreértéséhez.
Problematikus, de nem teljességgel lehetetlen az Achilleus
mellett álló, láthatóan aggódó
nőalak, F azonosítása, aki szerintem
nem lehet más, csak a hős anyja, Thetis. Homéros
leírása szerint ő még az ünnepélyes
kibékülést hozó sereggyűlés
előtt adja át fiának a fegyvereket, de az eposzköltő
nem mondja egyértelműen, hogy utána rögtön
távozna, és ezt kihasználva a művész
őt is jelenlevő szereplőként ábrázolhatta.12Úgy
tűnik, hogy az oromcsoportot tervező művész
itt nem az Ilias egyik epizódját akarta mereven a
szöveghez ragaszkodva ábrázolni, hanem az eposz
ránk maradt szövegétől kissé eltérő
formában ábrázolta a sorsdöntő
eseményt, az Agamemnónnal való kibékülést.
Az ismert ábrázolások jelentős része
egyébként sem tekinthető a fennmaradt szöveg
egyszerű illusztrációjának, hiszen a
képzmőművészeti és az irodalmi
megjelenítésnek egészen mások a kifejezőeszközei,
lehetőségei.13
A Pausanias-szöveg elemzése kapcsán felvetett
ikonográfiai problémák tehát egy ilyen
értelmezés esetén talán már nem
annyira áthidalhatatlanok, mint a Pelops-Oinomaos értelmezés
esetében, és mindegyik főszereplőnek
valóban fontos szerep jut az ábrázolt eseményben.
A mellékalakok értelmezése sem okoz több
nehézséget: elképzelhető, hogy Thetis
a homérosi szöveggel ellentétben nincs egyedül,
hanem egy másik Néreida (O) kíséri,
hiszen a legtöbb ránk maradt ábrázolás
éppen így ábrázolja a fegyverek átadásának
jelenetét. Ha N valóban jós, mint ahogy
azt általában feltételezni szokták,
akkor ő Kalchas, a déli oldalon található
megfelelője (L) pedig talán Odysseus, akinek
a jelenetben szintén fontos szerepe van. C kocsihajtó
vagy lovász, E egy myrmidón, talán Automedón,
a sarokban fekvő alakok pedig, amennyiben valóban
folyamperszonifikációk, akkor a Skamandrost és
a Simoeist személyesítik meg. A fogatoknak is megvan
a maguk szerepe, hiszen éppen Achilleus lovai, Xanthos és
Balios fogják nem sokkal a kibékülés után
megjövendölni Achilleus halálát.
Hátra van még az a kérdés, hogy miért
éppen ezt a jelenetet választották ki arra,
hogy a Zeus-templom főhomlokzatát díszítse.
Először is a templomban tisztelt Zeus jelentős
és méltóságteljes szerepe miatt: egy
Zeushoz intézett esküt és egy Zeus tiszteletére
bemutatott áldozat előkészületeit ábrázolták.
Aztán a jelenet egyik főszereplője, Achilleus,
bár nem örvendett olyan kiemelkedő tiszteletnek,
mint Pelops Olympiában, de Élisben kenotaphionja
(vagyis a tiszteletére emelt üres síremlék)
állt a gymnasionban, ahol a versenyzők az olympiai
játékok előtt edzettek, és bizonyos
alkalmakkor külön szertartásokat mutattak be a
tiszteletére. (Paus. VI 2324) Ez egyáltalán
nem tekinthető szokásosnak (a gymnasionokban
Paus. IV 32,1 szerint általában Théseust, Héraklést
és Hermést tisztelték), de az olympiai játékokkal
kapcsolatban egyáltalán nem érthetetlen, ha
meggondoljuk, hogy Achilleus állt a legjobb futó hírében,
az olympiai játékok pedig épp a stadionfutással
kezdődtek. Ezt épp csak azért találtam
fontosnak megemlíteni, mert Pelopsszal kapcsolatban mindig
az olympiai kocsiversenyekre szokás hivatkozni, pedig Pelopsot
sem az oromcsoport elkészítésének idején,
sem pedig Pausanias korában nem tartották sem az olympiai
versenyek, sem pedig az olympiai kocsiverseny megalapítójának.14
A homérosi jelenet kiválasztásának legfőbb
oka azonban az lehetett, hogy ez a görögök és
barbárok első nagy háborújának
egyik legfontosabb epizódja, és ugyanúgy a
hellének összefogását és kibékülését
hirdeti, mint az olympiai játékok idejére elrendelt
szent béke, az ekecheiria is. Ennek pontos mibenlétével
és részleteivel ugyan nem vagyunk tisztában,
az azonban egészen egyértelmű, hogy ez a hagyomány
nagyon szorosan kötődött Olympiához és
az olympiai játékokhoz: a Zeus-templomba belépő
látogató, így Pausanias (V. 10,10) is, elsőként
egy Iphitost megkoszorúzó nőalakot pillantott
meg a templom belsejében: Ekecheiriát. E szoborcsoport
keletkezési idejét nem lehet teljes bizonyossággal
megállapítani, de ettől függetlenül,
rendelkezünk egy, a 470-es évekből származó
felirattal, amely egyértelműen mutatja, hogy ebben
az időben milyen kiemelt szerepet tulajdonítottak
az ekecheiria intézményének, és
a görögök egymás közötti belső
békéjének. Az élisi hellanodikéseknek
joguk volt a polisoknak a szent béke idején
egymás ellen elkövetett atrocitásait kivizsgálni,
büntetést kiszabni, és a városállamok,
úgy tűnik, el is fogadták az élisi hellanodikések
döntéseit. A görögök közötti
fegyvernyugvás mitikus előképének ábrázolása
tehát nemcsak pánhellén téma volt, hanem
egyúttal Élis dicsőségét is hirdette.
Az oromcsoport keletkezésének ideje a perzsa háborúk
kora, amikor a trójai háborút és annak
eseményeit a kortárs görög-perzsa ellentét
mitikus előképének, allegóriájának
tekintették.15 Hogy ebben az összefüggésben
Achilleusnak kulcsszerepe volt,16 azt jól mutatják
Simónidés nemrégiben előkerült
elégiájának töredékei, amelyekben
a plataiai hősökről szóló részt
egy Achilleusszal foglalkozó, elég terjedelmes rész
előzi meg.17 Achilleus és Agamemnón esküvel
megerősített kibékülésének
jelenete pedig a perzsa támadás ellen összefogó
görögök egymás közti harcainak beszüntetését
kimondó gyűlésre emlékeztethette a korabeli
látogatót. Ez utóbbiról Hérodotos
(VII. 145) a következőket mondja: Azok a hellének
pedig, akik felelősséget éreztek Hellasz jövőéért,
összegyűltek és esküvel megerősített
fogadalmat tettek, hogy mindenekelőtt véget vetnek
a köztük dúló viszályoknak és
háborúknak. (Mert többen háborúban
álltak egymással, főleg az athéniak
és az aiginaiak.)
Végül a görög-perzsa háborúkkal
való kapcsolat alapján érthetőbbé
válik a nyugati oromcsoport témaválasztása,
a közepén álló Apollón alakja,
és meg lehet találni a két oromcsoport közti,
eddig szinte teljesen hiábavalóan keresett összefüggést
is. Mint erre már többen is rámutattak, a kentauromachiát
nem lehet egyszerűen a görög-perzsa háborúk
allegóriájának tekinteni, hiszen kentaurok
és lapithák a mítosz szerint rokonok voltak.
A kentaurok sokkal inkább a médek pártjára
álló görögöket képviselhetik.
Ebben az esetben érthető Apollón megjelenése
is, és ehhez elég Hérodotos következő
sorait felidézni (VII. 132): Azok a hellének viszont,
akik elszánták magukat a barbárok elleni háborúra,
megesküdtek, hogy ha egyszer béke lesz, azoktól
a hellénektől, akik minden kényszer nélkül
meghódoltak a perzsáknak, elveszik a vagyonuk egytizedét
és felajánlják Delphoiban az istennek (ti.
Apollónnak). Így esküdtek meg közösen
a hellének. A két oromcsoport tehát a barbárok
ellen szövetkező görögöket mutatja: a
főhomlokzat a Zeus oltalma alatt álló összefogásukat
örökíti meg, a hátsó oromcsoport
pedig ezt követő közös harcukat, amelynek
eredményeként a templom felépülhetett.
Irodalom
Az alábbi művek az oromcsoport kutatástörténetének
legfontosabb állomásait jelentik, és általában
nemcsak egy-egy részletkérdéssel foglalkoznak,
hanem a rekonstrukcióval és az értelmezéssel
összefüggő valamennyi problémára
kitérnek. Ugyanakkor az egyes szerzők szinte minden
részletkérdésben különböző
álláspontot képviselnek, és a lábjegyzetekben
feleslegesnek tartottam minden egyes esetben külön jelezni,
hogy az adott kérdésben mi az egyes kutatók
egymásnak sokszor homlokegyenest ellentmondó véleménye.
Teljességre törekvő bibliográfia és
a kutatástörténet részletes áttekintése
M. L. Säflund monográfiájában található,
a legjobb minőségű és legbőségesebb
képanyag pedig B. Ashmole és N. Yalouris könyvében.
G. Treu, Olympia III. Bildwerke aus Stein und Thon, Berlin, 1897.
F. Studniczka, Die Ostgiebelgruppe vom Zeustempel in Olympia:
Abhandlungen der Sächsischen Akademie der Wissenschaften Hist.-Phil.
Klasse 37 (1923) 336.
M. F. Squarciapino, Pelope ed Ippodamia nel frontone orientale
di Olimpia: Annuario della Scuola Archeologica ad Atene N.S.
1416 (195254) 131140.
B. AshmoleN. Yalouris, Olympia. The Sculptures of the Temple
of Zeus, London, 1967.
E. Simon, Zu den Giebeln des Zeustempels von Olympia:
Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Athenische
Abteilung 83 (1968) 147167.
M. L. Säflund, The East Pediment of the Temple of Zeus at Olympia.
A Reconstruction and Interpretation of its Composition, Göteborg,
1970.
G. Becatti, Controversie Olimpiche: Studi Miscellanei
18, Roma, 1971, 6584.
H-V. Herrmann (szerk.): Die Olympia-Skulpturen, Darmstadt (Wege
der Forschung), 1987.
A. Patay-Horváth, Pausanias und der Ostgiebel des Zeustempels
von Olympia: Acta Antiqua Acad. Hung. (sajtó alatt)
*A tanulmányban szereplő valamennyi Pausanias-idézet
Muraközy Gyula fordításában szerepel:
Pauszaniasz, Görögország leírása,
Budapest, 2000.
1 Archäologische Hermeneutik, Berlin, 1919, 2915. C.
Robert meglehetősen heves és olykor hibás érvelése
összességében (a Pelops ikonográfiájára
vonatkozó helyes megfigyelése és a pausaniasi
leírás elhibázottságát felismerő
helyes következtetése ellenére) végül
is azért nem meggyőző, hiszen nem tudott a
Pausanias által kínált értelmezésnél
jobbat javasolni. Elmélete nem is váltott ki nagy
visszhangot.
2 Lásd a Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae
VII. kötetének Pelops címszavát.
3 Lásd a Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae
VII. kötetének Oinomaos címszavát.
4 Schol. in Eur. Or. 990; Schol. in Lyk. 165.
5 Fiatal, mitikus királylányok körében
csupán egyetlen példát találunk rövid
hajviseletre: Élektrát. Valószínűnek
tekinthető azonban, hogy a frizura ebben az esetben nem a
gyász, hanem a szolgai állapot kifejezésére
szolgál. vö. Euripidés, Élektra 107109.
6 Strabón 8,3,30 p. 355; Eusebios chron. p. 92 Karst
7 Egy nagyon hasonló, és jól dokumentált
eset ismert a középkorból. A freiburgi münster
egy sírkövét a 17. századtól kimutathatóan
az 1218-ban elhunyt V. Bertold herceg síremlékének
tartották, és a művészettörténeti
kutatás is ezt az értelmezést fogadta el sokáig,
bár nyilvánvaló volt, hogy a síremlék
jóval később, a 14. század második
felében készült, és ezért legfeljebb
poszthumusz síremlékműről, vagy annak
egy részéről lehetett szó. Mára
a kutatás egyértelműen elveti azt a lehetőséget,
hogy az utolsó Zähringernek bármi köze is
lenne a sírkőhöz. Az átértelmezés
alapja bizonyára az volt, hogy mindenki tudta, hogy a templomot
alapító Zähringerek családjából
egyedül V. Bertoldot temették a templom falai közé,
így aztán az egyik legjobb állapotban megmaradt
sírkövet kinevezték V. Bertold sírkövének.
8 Pl. I 27,1; II 19,7; III 16,7; VIII 35,2; IX 11,4; 36,45;
40,34; 40,1141,5; X 5,11.
9 Xen. Hell. VII. 4,28-32, Diod. 15,77-78 és Paus.
VI 4,2
10 P. Grunauer: Zur Ostansicht des Zeustempels, in: 10. Bericht
über die Ausgrabungen in Olympia. Frühjahr 1966 bis Dezember
1976, Berlin, 285-287.
11 Ilias 19, 255265 (Agamemnón); 268275 (Achilleus).
12 Egy évszázaddal korábban egy korinthosi
vázafestő is élt ezzel a lehetőséggel.
Egy Brüsszelben őrzött vázaképen
a kibékülést hozó sereggyűlés
utáni jelenetben szerepel Thetis (felirattal azonosítva!).
Egyébként előfordul olyan eset is, amikor az
eposz szövegével kifejezetten ellentétes egy-egy
ábrázolás. Az oromcsoport készítésének
idejéből ilyen például az egy mélosi
reliefen Odysseus lábmosási jelenete, ahol az Odysseia
szövegével (19, 4750) ellentétben Télemachos
is jelen van. Nem árt talán hozzáfúzni,
hogy egy kanonizált szövegtől való eltérés
még a legnagyobb művészi alkotások esetében
is előfordul, és ez egyáltalán nem hat
zavarólag a befogadóra. Az isenheimi oltáron
például Keresztelő Jánost látjuk
a kereszt tövében, pedig ő akkor már a
Biblia szerint régen halott, amikor Jézust keresztre
feszítik.
13 Számtalan példát említ H. A. Shapiro:
Myth into Art. Poet and Painter in Classical Greece, London, 1994.
14 Paus. V 7,6 skk. és VIII 2,2; valamint Pind. 2. Ol. 4;
3. Ol. 2123; 6. Ol. 689; 10. Ol. 2427, 4562.
Az ebben az összefüggésben minduntalan emlegetett
első olympiai óda nem állítja sehol
sem, hogy Pelops a játékok vagy a kocsiverseny alapítója
lenne. Alapítóként Strabón Geogr. 355
is csak az idai vagy a thébai Héraklést említi.
15 D. Castriota, Myth, Ethos and Actuality. Official Art in Fifth-Century
Athens, Madison, 1992, 96134.
16 Ellentétben Pelopsszal, aki kisázsiai származásánál
fogva épp a perzsák Hellas feletti uralmi igényeinek
volt a megtestesítője. Lásd Hér. VII.
8 és 11.
17 Összefoglalóan lásd Mayer, P., Simónidés
perzsa háborús elégiái egy évtized
kutatásainak tükrében: AntTan 45. (2001)
279300., különösen 2925. |