|
2003. II. ÉVFOLYAM 1. SZÁM
|
|
Magyar László András
"
A szexuális kultúra
emlékeit egyetlen kor és társadalom vizsgálatakor
sem nélkülözhetjük. Ennek ellenére,
különféle okok miatt, az élet e területére
vonatkozó kultúrtörténeti kutatások
a századforduló és a húszas évek
rövid fellendülése után csak az utolsó
húsz esztendőben indultak meg.
Jelen írás a figurae Venerisre, azaz a szeretkezési
testhelyzetekre vonatkozó antik forrásokat próbálja
csoportosítani és vázlatosan bemutatni.
Jóllehet az ókori szexualitás története
általában adatokban gazdag a téma szempontjából
forrásaink rendkívül töredékesek,
és egyértelmű következtetéseket
aligha tesznek lehetővé. Ez az áttekintés
csupán segítséget szeretne nyújtani
a további kutatáshoz, felkeltve tán azok
érdeklődését is, akik hasonló
témákról - ahogy Paulus Zacchias írta
a 17. században - legföljebb 'mélységesen
szégyenkezve szólnak.'
"
|
|
Kalla Gábor
"
Ninive építési
programja az indirekt vizuális propaganda egyik kiváló
példája. A különböző társadalmi
rétegek e propaganda más és más
részével találkozhattak, de mindenki
számára érzékelhetővé
tette annak a hatalomnak a nagyságát, amely
ezt létrehozta. Szín-ahhé-eríba
számára nem volt elegendő az uralom tradicionális
jellegére való hivatkozás. Egyénisége
és sajátos helyzete szükségessé
tette, hogy propagandájában a legitimáció
új útjait keresse. Uralmát teremtésaktusnak
tekintette, amely újdonságok és technikai
vívmányok sorozatát jelentette. Bár
Szín-ahhé-eríba 24 éves uralom
után gyilkosság áldozata lett - saját
fiainak egyike ölte meg -, műve mégis tartós
maradt. Személyes sorsa tragikusan végződött,
de az Asszír Birodalom, mint szervezet megszilárdult
"
|
|
Bélyácz Katalin
"
Ezek az emlékművek
a jól ismert athéni történet mellett
egy másik történetet mesélnek el.
Egy olyan történetet, amelyben a csatakiáltás
a szépforrású Korinthosz városáért,
a korinthoszi szentélyekért, nőkért
és gyermekekért szól. Ahol a görög
férfiakért imádkozó nők
korinthosziak. A perzsáktól a végsőkig
védeni kívánt fellegvár, a görögök
Akropolisza: az Akrokorinthosz; a görögöket
segítő istennő a korinthoszi fellegvár
úrnője, Aphrodité. A legjobb tanácsot
adó hadvezér Adeimantosz, akinek köszönhetően
megmenekül egész Görögország
"
|
|
Tóth István
"
Ha figyelembe vesszük azt
is, hogy a tauroktónia, azaz a bikaölés
mellett legalább harminc, egymással rendszerszerű
kapcsolatban álló, bonyolult kompozíciójú
- számunkra többé-kevésbé
teljesen érthetetlen - képtípus egyezik
meg egymással a Birodalom minden végében,
akkor nyilvánvalóan csak arra a következtetésre
juthatunk, hogy mindeme egybecsengések mögött
egy, a kultusz megszületésekor ható, igen
erős rendezőerőnek kellett állnia.
Ennek a rendezőelvnek tartalmaznia kellett a képek
hátterét alkotó gondolati rendet, az
abból következő erkölcsi, "theologiai"
rendszert, az erre épülő és ugyancsak
egységes liturgiát, ünneprendet és
a mindezeknek alárendelt építészeti,
ikonográfiai stb. felszín részletekbe
menő kidolgozását
"
|
|
Karsai György
"
Homérosz nem kevesebbet
mond a Kirké-történettel, mint hogy Odüsszeusz
boldogsága, otthonkeresése - ellentétben
a közhiedelemmel - sokkal összetettebb kérdés,
mint azt állítani, hogy hősünk csak
és kizárólag Pénelopé mellett,
Ithakán lelhet végső nyugalomra. Odüsszeusz
ugyanis boldog Kirkénél és Kirkével.
Az istennő, illetve legyünk pontosak: a nő
megteremtette a "sokat tűrt hős" számára
azt, amire Odüsszeusz mindig vágyott: a hiányérzés
nélküli boldogságot
"
|
|
Kerényi Károly
A közölt tanulmány Kerényi
Károly utolsó, már halála után
megjelent "Dionysos. Urbild des unzerstörbaren Lebens
(Dionysos. Az elpusztíthatatlan élet archetípusa)
című monográfiájának magyar
nyelven eddig még meg nem jelent fejezete.
|
|
|
Gabler Dénes - Redő Ferenc
A Magyar Tudományos Akadémia
Régészeti Intézete 1983 óta folytat
kutatásokat a középitáliai San Potito
di Ovindoliban (L'Aquila provincia): a munkálatok célja
egy római császárkori villa - lehetőség
szerinti teljes - feltárása. Az itt folyó
munka az első magyar ásatás Itáliában.
A cikk, a húsz év óta tartó ásatások
eredményeinek rövid összefoglalója.
|
|
|
Mészáros Balázs - Vámos
Péter
A kiállítás rendezői
számos módon igyekeztek felkelteni a látogató
érdeklődését. Bevallottan olyan
terek kialakítására törekedtek,
amelyek vizuális megjelenésükben korunk
videoklipjeinek és számítógépes
animációinak pergésével is felveszik
a versenyt. A látogatót minden teremben új,
ötletes és nem várt megoldások várják,
néha pedig meghökkentő, sőt, sokkoló
látvány fogadja - gondoljunk csak a padlóba
süllyesztett csontvázas sírrekonstrukciókra
-, akár a tárgyak és vitrinek elrendezését,
akár a rekonstrukciókat vagy a látványt
kísérő hanghatásokat tekintjük.
|
|
|
Recenzió:
E. R. Dodds,
A görögség és az irracionalitás,
fordította Hajdu Péter, Gond-Cura Alapítvány-Palatinus
Kiadó, Budapest, 2002
Ajánló:
Szent Ágoston, A
Teremtés könyvéről a manicheusok
ellen, fordította, az előszót és
a jegyzeteket írta Heidl György, Paulus Hungarus-Kairosz
Kiadó, Budapest, 2002
Búzás Gergely - Tóth Endre, A
magyar építészet története
I. A rómaiaktól a román korig, Kossuth,
Budapest, 2002
Hajdu Péter, Claudius
Claudianus eposzai, Argumentum, Budapest, 2002
Hárman
az ágyban. Görög és latin erotikus
versek, a verseket válogatta, fordította
és az utószót írta: Csehy Zoltán,
Kalligram, Pozsony, 2000
Maulucci Vivolo, Francesco Paolo, Pompeji
erotikus falfirkák, fordította Zöldi
Mihály, Plurigraf Kiadó, 2002
Ovidius, Keservek
(Tristia), fordította Adamik Tamás, Csehy
Zoltán, Csorba Győző és mások,
a fordításokat válogatta, a jegyzeteket
és a nevek mutatóját írta Teravagimov
Péter, az Utószót írta Adamik
Tamás, Magyar Könyvklub, Budapest, 2002
Polübiosz
történeti könyvei I-II, fordította
Muraközy Gyula, Forisek Péter, Kató Péter,
Sipos Flórián, Patay-Horváth András,
az utószót írta Tegyey Imre, a kommentárokat
és a mutatókat összeállította
Forisek Péter, Attraktor Kiadó, Máriabesnyő-Gödöllő,
2002
Reeves, Nicholas, Az
ókori Egyiptom felfedezésének krónikája,
Cartaphilus, Kistarcsa, 2002
Stead, Christopher, Filozófia
a keresztény ókorban, fordította
Bugár M. István, Osiris, Budapest, 2002
|
|
|